TY - JOUR ID - 24647 TI - بررسی فراداستان در آوازهای مالدورور JO - پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه JA - RLTF LA - fa SN - 2322-1569 AU - زختاره, حسن AD - دانشگاه بوعلی سینا Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 2 SP - 139 EP - 156 KW - روایت شناسی KW - فراداستان KW - خوانش ادبی KW - متن مدرن KW - آوازهای مالدورور DO - 10.22067/rltf.v2i2.87818 N2 - آوازهای مالدورور، برخلاف بسیاری از متن‌های روایی سدة نوزدهم که می‌کوشیدند با بهره‌گیری از شگردهای گوناگون کنش روایت‌پردازی را پنهان ساخته و به توهم ارجاعی دامن زنند، مدام ساختگی بودن داستان را به خواننده گوشزد کرده و از غرق شدن او در دنیای داستان جلوگیری می‌کرد. این مهم به‌مدد دو ترفند پربسامد که همواره جریان داستان را قطع کرده و خواننده را در فضای گفتمان وارد می‌کند میسر می‌شود: حضور پررنگ فراداستان در متن و گفتگوی مداوم راوی با روایت‌شنو. جستار پیش‌رو می‌کوشد تا نخست نمودهای فراداستان را در متن لوتره‌آمون نشان دهد و سپس کارکردهای گوناگون آن را در سطوح مختلف این متن بررسی کند. همچنین این بررسی اجازه می‌دهد تا به اندیشه‌های بنیادینی پی ببریم که این متن بر اساس آن شکل می‌گیرد و مبانی ادبیات روایی سنتی را به چالش می‌کشد. بدین‌ترتیب، این مقاله دو حوزة روایت‌شناسی و نظریة ادبیات را به یکدیگر پیوند می‌زند. پژوهش کنونی بر این باور است که پیدایش آوازهای مالدورور نقطة عطفی در تاریخ تحول متن ادبی و روایت‌پردازی به‌شمار می‌رود چه خواننده خود را در برابر متنی می‌یابد که مدام روند شکل‌گیری خود را به نمایش می‌گذارد و از او خوانشی یکسر پویا و ادبی می‌طلبد. همچنین این جستار نشان می‌دهد متن مدرنی چون آوازهای مالدورور برداشتی شبیه به روایت‌شناسی به ادبیات دارد و اصولاً چنین متن‌هایی شرایط را برای بررسی‌های متن‌گرا در سدة بیستم فراهم کرده‌اند. UR - https://rltf.um.ac.ir/article_24647.html L1 - https://rltf.um.ac.ir/article_24647_bcd2bbc340815e0ca6bdc63276077861.pdf ER -