TY - JOUR ID - 39713 TI - مطالعه رفتار بهینه معلم در آموزش زبان فرانسه به کودکان در ایران JO - پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه JA - RLTF LA - fa SN - 2322-1569 AU - خموش, فاطمه AU - لطافتی, رویا AU - شعیری, حمیدرضا AU - گشمردی, محمودرضا AD - دانشگاه تربیت مدرس تهران AD - تربیت مدرس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 1 SP - EP - KW - معلم KW - دوره آموزشی KW - رفتار بهینه KW - زبان آموز کودک ایرانی KW - زبان خارجی فرانسه DO - 10.22067/rltf.2021.32485.0 N2 - زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی به واسطه فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته در موسسات و مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و بخش اندکی در موسسه دولتی کانون زبان ایران به کودکان تدریس می‌شود. با توجه به تاثیر گذراندن دوره آموزشی بر بهبود روند تدریس معلم، بعضا مواجه هستیم که در برخی از موسسات و مدارس کشور معلمان تنها با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی در گرایش‌های مختلف زبان فرانسه و بدون گذراندن دوره آموزشی مشغول تدریس این زبان به کودکان هستند. این پژوهش به شیوه توصیف- تحلیلی و با استفاده از ابزار پرسشنامه درصدد مطالعه وضعیت کنونی معلمان از حیث سن، جنسیت، تحصیلات دانشگاهی، گذراندن دوره آموزشی و نوع موسسه آموزشی در آنان است و با تکیه بر مطالعات وانتیه (2009) به مطالعه رفتار بهینه در معلمان آموزش‌دیده و آموزش‌ندیده پرداخته است تا تفاوت‌های این دو گروه را نسبت به این شاخص بسنجد. رفتار بهینه درواقع مجموعه روش‌های اداره کلاس است که مورد تایید متخصصان و تدوینگران متدهای آموزش زبان می‌باشد. یافته‌های این پژوهش کمی که بر روی 83 نفر از معلمان  از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آنوا) انجام شد، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آنان دوره‌های ویژه آموزش به کودکان را نگذرانده بودند. هم‌چنین تفاوت معناداری در نمره رفتار بهینه معلمان دو گروه مشاهده شد. این تفاوت صرفا با گذراندن دوره آموزشی و مدرسان موسسه دولتی معنادار بود و هیچ ارتباط معناداری با سن، جنسیت، سطح تحصیلات و گرایش مدرسان نداشت.  UR - https://rltf.um.ac.ir/article_39713.html L1 - https://rltf.um.ac.ir/article_39713_db987707fbe082ca70766e3566863263.pdf ER -