جایگاه بعد فرازبانی در آموزش دانشگاهی زبان فرانسه در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

رویدادهای اجتماعی و علمی قرن بیستم به پیدایش رویکردهای نوین آموزش زبان انجامید. متاخرترین این رویکردها سازا‌گرایی اجتماعی است که بسیاری از کلیدواژه‌های آموزش مانند مهارت‌گرایی و حرفه‌ای‌سازی از آن برمی‌آیند. تدوین برنامه درسی بستر تحقق این کلیدواژه‌هاست. در سرفصل کارشناسی رشتۀ زبان فرانسه پیشین مواردی مانند: تفوق مطلق جنبه زبانی، فقدان نگاه بینارشته‌ای و لحاظ‌نشدن نیازهای حرفه‌ای دانشجویان قابل مشاهده بود. در سرفصل جدید در این موارد بازنگری گردید. در پژوهش حاضر با نگاهی به سرفصل جدید در چارچوب نظریه‌های سازاگرای تاردیف (1997) و آموزش زبان‌-فرهنگ بیاکو (2000) و پورن (2017) به بررسی جایگاه توانش ارتباطی و مقایسه آن با سرفصل پیشین پرداختیم. هدف این تحقیق بررسی سرفصل جدید در جهت همگام‌سازی آموزش زبان فرانسه در ایران با رویکردهای نوین آموزشی در دنیاست. این پژوهش به روش مقایسه کیفی دروس سرفصل‌ قدیم و جدید انجام گرفت. نتایج مثبت پژوهش عبارتند از تلفیق گرایش‌های ادبی، ترجمه و آموزش، به‌روزرسانی برنامه با افزودن واحدهای درسی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، راهبردهای یادگیری، لحاظ‌کردن نیازهای حرفه‌ای دانشجویان، تجزیه واحدهای کلان درسی و تبدیل آن‌ها به واحدهای تخصصی‌تر با تکیه بر مهارت‌های تعریف‌شده در چارچوب مرجع مشترک اروپایی. جنبه‌هایی نیز همچنان جای کار دارند: نسبت بالای واحدهای متمرکز بر ادبیات، موازی‌بودن برخی دروس، بلاتکلیفی محتوایی یا گنجاندن زودهنگام برخی دروس در سرفصل کارشناسی و لحاظ‌نشدن واحد درسی جداگانه‌ای برای آشنایی با چارچوب مرجع مشترک اروپایی به عنوان معیار اصلی تدوین روش‌های آموزش و ارزشیابی آزمون‌های بین‌المللی زبان.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The place of metalinguistic aspects in university teaching of French in Iran

نویسندگان [English]

  • Saideh Bogheiri
  • Mahmoud Reza Gashmardi
Tarbiat Modares University Tehran Iran
چکیده [English]

The social and scientific developments of the 20th century led to the emergence of new approaches in language teaching. The revised curriculum addresses these issues. In this study, drawing on Tardif’s (1997) constructivist theories, Byram’s (2000) language-culture teaching model, and Puren’s (2017) framework, we examine the role of metalinguistic competence and compare its presence in the old and new curricula. Within these theoretical frameworks, metalinguistic competence is defined as communicative competence, professionalization, and learner autonomy. The aim of this research is to analyze the new curriculum to align French language education in Iran with modern pedagogical approaches, such as constructivism. The research question is: What changes has the revised French language and literature curriculum brought to the traditional approach of teaching language skills in Iran? This study employs a qualitative comparative method to evaluate the old and new curricula. Positive findings include: The integration of literary, translation, and teaching specializations. Curriculum modernization with new courses on technology and learning strategies. Consideration of students' professional needs. The breakdown of broad course units into more specialized modules based on the skills defined in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). However, some areas still require improvement: A high proportion of literature-focused courses. Overlapping content in certain subjects. Unclear course content or premature inclusion of some subjects in the undergraduate curriculum. The absence of a dedicated course on the CEFR, which is crucial for designing teaching methods and assessing international language certifications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metalinguistics
  • Language-culture
  • Social-constructivism
  • CEFR
  • Syllabus
  • FFL Education
CAPTCHA Image