کلاس آموزش زبان و محیط دیجیتال؛ بازنمودهای اجتماعی و استفاده‌های غالب نزد دانشجویان

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

امروزه جایگاه و اهمیت تکنولوژی‌های آموزشی و محیط دیجیتال در امر آموزش، غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد. مهم، شناسایی و آگاه بودن به ابعاد مختلف آموزشی فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و معرفی آن به معلم و دانشجوی امروز می‌باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نیز ضرورت توجه به این مفهوم را نمایان می‌کند. به نظر می‌رسد، قبل از هر چیز، باید ذهن مخاطب اصلی این ابزار، یعنی فراگیران و آموزگاران را برای پذیرش و کاربردی کردن تکنولوژی‌ها در روند یادگیری و یاددهی خویش آماده کرد. درنتیجه گام اول، شناسایی نوع نگاه، میزان آگاهی، علاقه و یا عدم علاقه آنان به این ابزار است. در این پژوهش با تمرکز بر بازنمودهای اجتماعی زبان‌آموزان از محیط دیجیتال به رابطه بین استفاده‌های غالب دانشجویان و تأثیر آن بر ایجاد توانایی خوداتکایی نزد آنان پرداخته‌ایم. درصددیم تا نشان دهیم بازنمودهای اجتماعی دانشجویان بر استفاده‌های آنان از تکنولوژی‌های آموزشی تأثیر فراوانی داشته و نوع استفاده از این تکنولوژی‌ها نقش مهمی در ایجاد خوداتکایی نسبی در یادگیری دانشجویان دارد. جامعه آماری پژوهش، تعدادی از دانشجویان زبان‌های خارجی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران می‌باشد. اطلاعات لازم نیز از طریق مصاحبه با دانشجویان جمع‌آوری‌شده و با روش کیفی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. همچنین در پایان، یک دسته‌بندی کلی از استفـاده‌های غالب آموزشی دانشـجویان از محیط دیجیـتال ارائـه می‌گـردد. ایـن مـقـاله می‌کوشد تا بتواند با ارزیابی شرایط موجود، نقاط قوت و ضعف جایگاه محیط دیجیتال را شناسایی کرده و به‌عنوان گام نخست، راه را برای تحقیقات بعدی و ارائه الگوهای مناسب آموزشی هموار کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The language classroom and digital environment: social representations and the prevalent practices among university students

نویسندگان [English]

  • Akbar Abdollahi
  • Latife Nedjati yazdi zade
University Of Tehran
چکیده [English]

Nowadays the importance of educational technology and digital environment is an undeniable fact. The important point is to be aware of various training dimensions of the educational technology and to introduce them to the teachers and students. The number of researches about the same subject clarifies the importance of educational Technology. First of all, we should inform this importance to the teachers and students and prepare their minds to use these technologies in training and learning processes. Therefore, we should realize social representations, level of knowledge and their interest or in using such a technology. In this research, we are going to focus on the students’ social representations about these technologies and how effective could they be on the students' autonomy. We are going to indicate that the students' social representations have a huge influence on their prevalent practices of these technologies and also have a proximate influence on the students' autonomy in their learning process. Our Sample Rate is some of the students of foreign languages in the Faculty of Languages and foreign literature, university of Teheran. Our research device was the interview and, according to quantitative approach, we parsed the response. At the end, we are going to provide a table of the usages of the training technologies that the students referred. Our aim is to find out the strengths and weaknesses of the digital environment to present a pattern to help future researches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital environment
  • Educational Technology
  • social representations
  • autonomy
  • didactics
ام. باترو، آنتونیو؛ دنهام، جی. (1384). آموزش پرورش دیجیتالی: تأکید بر آموزش از راه دور. ترجمه حمیدرضا پاسبان رضوی. مشهد: ترانه.
بدرقه، علی. (1385). تکنولوژی‌های آموزشی. گرمسار. دانشگاه آزاد.
پلارد، ای، هیلاک، جی. (1388). یادگیری الکترونیکی. ترجمه سید رسول عمادی. تهران: سپهر دانش.
زنگنه، حسین. (1389). مبانی نظری و عملی تکنولوژی‌های آموزشی. تهران: آوای نور.
زوارکی، اسماعیل؛ قاسم تبار، عبدالله؛ مؤمنی راد، اکبر. (1392). مبانی نظری و عملی کاربرد اینترنت در فرآیند یادگیری. تهران: آوای نور.
فردانش، هاشم. (1387). مبانی نظری تکنولوژی‌های آموزشی. تهران: سمت.
BANGOU, Francis. (2006). « Integration des TICE et apprentissage de l'enseignement: une approche systemique ». Alsic, n˚9, 10, pp. 145-160.
CAVALLO, Pina Boggi, IANNACCONE, Antonio. (1993). Representatuins sociales et construction des connaissances. Università di Salerno. 2, n˚3, pp. 1-150.
DROUI, Mohamed, et EL HAJJAMI, Abdelkrim et AHAJI, Khalid. (2015). «Apprentissage mobile ou M­Learning: opportunites et defis». EPI, Tire de http://www.epi.asso.fr/revue/articles/a1305d.htm, 2015/04/01.
DUQUETTE, Lise. (2002). « Analyse de donnees en apprentissage d’une L2 en situation d’autonomie dans un environnement multimedia ». Alsic, 5, n˚1, pp. 33-53.
FLAMENT, Claude. (2003). Methodes d'etude des representations sociales. Paris : ERES.
HADI, Mandana. (2013). La place d’Internet dans la didactique du FLE. memoire de master. Universite de Tarbiat Modarres, Teheran : Tarbiat Modarres.
HO, Minh-Hung. (2014). « Le numerique educatif: un portrait europeen ». DEPP, 4, n˚14, pp. 55-60.
KARSEN, Thierry, COLLIN, Simon. (2012). Benefits and challenges of using laptops in primary and secondary school. Montreal : CRIFPE.
KARSENTI, Thierry, FIEVEZ, Aurelien. (2013). L’iPad à l’ecole: usages. avantages et defis : resultats d’une enquête auprès de 6057 elèves et 302 enseignants du Quebec (Canada). Montreal : CRIFPE.
MANGENOT, François. (1998). « Classification des apports d'Internet à l'apprentissage des langues ». Alsic. 1, 2, pp. 133-146.
MIAN, Bi Sehi Antoine. (2012). « L’apprentissage mobile en formation initiale des enseignants à l’ENS d’Abidjan ». frantice.net, 21, n˚5, pp. 63-72.
NARCY-COMBES, Marie-Françoise. (2005). Precis de didactique : Devenir professeur de langue. Paris : Ellipses Edition Marketing S.A.
WAGNER, Ellen.D. (2005). « Enabling Mobile Learning». EDUCAUSE Review, 40(3), pp. 40-53.
CAPTCHA Image