آسیب‌شناسی سرفصل دروس ادبیات رشته زبان و ادبیات فرانسه در مقطع کارشناسی

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

حضور زبان فرانسه در ایران به دوره صفویه و تدریس زبان فرانسه به شکل رسمی در دانشگاه‌ های ایران به سال 1315باز می­گردد. دانشگاه تهران اولین دانشگاه در ایران است که کرسی زبان و ادبیات فرانسه را بنیاد نهاد. امروزه این رشته با سه گرایش ادبی، مترجمی و آموزش و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، سبزوار، شیراز، همدان و یزد دانشجو می­پذیرد. رﺷﺘﮥ زبان و ادبیات فرانسه در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ های مذکور و هم­ چنین دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد متقاضی را دارد؛ ازاین­رو بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان رﺷﺘﮥ زبان فرانسه را دانشجویان گرایش زبان و ادبیات فرانسه تشکیل می­دهند. بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان زبان فرانسه در زمینه ­های مرتبط با آواشناسی، دستور زبان، نگارش، تولید شفاهی تاکنون مورد نظر محققین بوده است، اما مشکلات آموزش ادبیات از این حیث مغفول مانده است. برای آسیب‌ شناسی آموزش ادبیات فرانسه در دانشگاه باید از سه منظر استاد، دانشجو و مواد درسی بررسی‌ها صورت بگیرد. در این پژوهش برآنیم که با کمک تحقیقات میدانی و پرسشنامه مشکلات پیش روی دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه در کلاس ‌های ادبیات را از منظر مواد درسی تعیین شده از سوی وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری در قالب سرفصل دروس مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم با واکاوی دقیق سرفصل ­های به کارگرفته در دانشگاه‌ های مختلف به نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و البته در این پژوهش نظرات دانشجویان، مورد استناد ما برای رسیدن به نتیجه ‌گیری است. هدف ما از نگارش این تحقیق برداشتن گامی در راستای حل مشکلات بخش زیادی از دانشجویان پذیرفته شده در این رﺷﺘﮥ تحصیلی و ارائه راه­کارهایی برای رفع بخشی از این مشکلات است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Enjeux du curriculum de littérature française au niveau de licence en Iran

نویسندگان [English]

  • Elham Alizadeh
  • Roya Létafati
  • Hamid Réza Shaïri
  • Mahmoud Réza Gashmardi
Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran
چکیده [English]

Résumé
La présence de la langue française en Iran remonte à la période safavide et son enseignement dans les universités iraniennes remonte à 1315. L'Université de Téhéran est la première université en Iran à établir le département de langue et littérature françaises. La littérature, la traduction et la didactique sont les disciplines enseignées dans les universités de Téhéran, Machhad, Ispahan, Tabriz, Ahvaz, Sabzewār, Chiraz, Hamadān et Yazd. La licence en langue et littérature françaises compte le plus grand nombre des étudiants.
Les chercheurs ont étudié les problèmes des étudiants de langue française dans les domaines de de la phonologie, de la grammaire, de l’écriture et de la production orale, mais les problèmes de l'enseignement de la littérature ont été négligés. Les études pour trouver des solutions d'optimaliser l'enseignement de littérature française à l'université, doivent être menées sous trois angles: professeur, étudiant et curriculum.
Dans cette recherche, à l'aide de l'étude du terrain et du questionnaire, nous vérifions le curriculum établi par le ministère des Sciences, de la Recherche et de la Technologie. Ensuite, nous analysons attentivement les points forts et les points faibles du curriculum. Dans cette étude, les opinions des étudiants sont citées par nous pour parvenir à une conclusion. Le but de cette étude est de faire un pas vers la résolution des problèmes d'une grande partie des étudiants acceptés dans cette discipline universitaire et de fournir des solutions pour résoudre certains problèmes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Enjeu
  • pathologie
  • Enseignement / Apprentissage de littérature
  • Literature Education
  • curriculum
  • topic
  • Enseignant (e) de littérature
  • French Language and Literature
چراغی، هاله. (1394). مطالعه برنامه درسی زبان فرانسه دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی و تأثیر آن در موفقیت و عدم موفقیت به‌کارگیری زبان نزد دانشجویان (از محتوا و عملکرد تا چالش‌ها و چشم‌اندازها). رساله دکتری. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
Camara, M et al. (2009). «Du curriculum formel au curriculum enseigne: Comment les maîtres contractuels comprennent et mettent en œuvre le programme renove de l’enseignement elementaire?».° Programme des subventions ROCARE pour la recherche en education.
Hussaye, Jean. (1988). Le triangle pedagogique. Berne: Peter Lang.
MILED, Mohamed. (2002), «Élaborer ou reviser un curriculum». In Le Français dans le monde, mai- juin 2002, n° 321. pp.35-38.
MILED, Mohamed. (2005), Un cadre conceptuel pour l’elaboration d’un curriculum selon l’approche par les competences, Tunis Expert en education: BIEF.
CAPTCHA Image