نقش رویکرد شناختی در کاربرد زبان نزد دانشجویان مبتدی مقطع کارشناسی زبان فرانسه(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه حکیم سبزواری

2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان فرانسه-گروه زبان فرانسه- دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

 تقویت مهارت­های لازم برای بهبودِ عملکردِ زبان­آموزان امری ضروری است و لازم است که فرآیندِ آموزش/یادگیری زبان خارجی- در این پژوهش زبانِ فرانسه- بر پایه مؤلفه­های عاطفی و تأثیر آن­ها بر یادگیری زبان (دستاوردهای اصلی) باشد. مسأله اصلی مقاله حاضر، میزان محقق­ساختن «کاربرد زبان» (تلفظ صحیح آوایی، اصول گرامری، استفاده صحیح از واژگان در نظام زبان)  نزدِ دانشجویان مبتدی برای بیان شفاهی و نوشتاری در سطح A1 با هدفِ بررسی مجموعه­ی قواعد زبانیِ کلیِ استفاده­شده توسط آنان می­باشد. با تکیه بر نظریه «مغزمتفکرِ»کنت چیستن، ضمن مطالعه اثربخشی کاربرد زبان در سطح شفاهی و نوشتاری مبتنی بر رویکرد شناختی (قوانین-سبک­ها)، به بررسی تأثیر آن­ها در بهبود کیفیت امرآموزش/یادگیری زبان فرانسه نزد این دانشجویان می پردازیم. گردآوریِ داده­ها به روشِ توصیفی-طولی بوده و برحسب هدف، تحقیقی کاربردی می­باشد. بررسی اعضای جامعه آماری-43 نفر از دانشجویان 20 تا 30 ساله نیمسالِ  اول کارشناسی فرانسه- در طی آموزش مجازیِ دوران پاندمی، نشان داد که در طول 3 ماه، به لطفِ برآوردِ روانشناختی صحیح از وضعیت روحی دانشجویان در طی تمرینات زبانی توسعه­یافته، 85% از دانشجویان به کاربرد متوسط و 15% به کاربرد بسیارخوب از زبان نائل آمدند. استاد نیز با توسل به تمریناتِ مرتبط با روحیات جمعی آنان، عامل بسیار مهمی در پیشبرد امر آموزش بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Cognitive Approach in Language Use in Beginner French Undergraduate Students of Hakim Sabzevari University: A Case Study

نویسنده [English]

  • Zohreh Modarresi-Poor 2
1
2 MA French Student- Department of French Language- Hakim Sabzevari University
چکیده [English]

Abstract

One of the key principles of success in language teaching/learning is to improve the required skills for better individual or collective performance during this process and to make it easier for learners to use the language. Therefore, the purpose of language use in this article is a set of language rules that beginner undergraduate students follow in a general and acceptable way. Learning a language follows such a complex pattern. Second language teaching is a multidimensional process, each of which plays an important role in the proper application of this important issue and affects the quality of an educational program. Consequently, to be more effective and efficient, the process of teaching/learning French must be based on factors such as high and positive motivation for learners, increasing their enjoyment of learning, exercises using new technologies along with the literacy for use, , using intellectual work appropriate to the level of language learners, teaching methods, classroom management methods, and presentation of materials. Based on the theory of “thinking brain” proposed by Kenneth Chastain and by examining the effectiveness of communication skills based on cognitive approach with rules of learning, this article aims to study cognitive styles as well as specific aspects of the teaching/learning process, the effect of these factors on improving the quality of teaching/learning French as a foreign language in the university among undergraduate students in the first semester, and also the ease and speed of language use among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Approach
  • Language Use
  • Language Skills
  • French Language
  • Undergraduate Students
  • Teaching/Learning Process
CAPTCHA Image