بررسی تاثیر مدل گراو بر تقویت یادگیری خودرهیاب زبان آموزان ایرانی در درک مطلب نوشتاری زبان فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیار زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

همه‌گیری کرونا و به دنبال آن تغییرات فرهنگی-اجتماعی، پیشرفت فناوری و وابستگی نسل جوان به فضای مجازی، موجب تغییر فرهنگ یادگیری شده است و مدرسان و زبان‌آموزان به ناچار با این شرایط همگام شده‌اند. زبان‌آموزان نسل جدید همواره به دنبال استقلال در یادگیری هستند و از این رو امروزه یادگیری خودرهیاب از جمله دغدغه‌های مدرسان و پژوهشگران حوزه آموزش زبان خارجی است. با توجه به تغییر روش آموزش به صورت مجازی و اهمیت درک‌مطلب نوشتاری در یادگیری زبان فرانسه، چگونه می‌توانیم راهبردی موثر به کار بگیریم که زبان‌آموزان مسئولیت یادگیری خود را به‌عهده بگیرند و در مهارت درک مطلب به استقلال برسند؟ هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مناسب به منظور تقویت یادگیری خودرهیاب زبان آموزان ایرانی در درک مطلب نوشتاری زبان فرانسه در فضای مجازی است. بدین منظور مراحل چهارگانه الگوی گراو را در ارتباط با دو عنصر نقش مدرس و وظایف زبان‌آموز مورد بررسی قرار داده‌ایم. این الگو در چهار مرحله ارائه می‌شود و شاهد تغییر تدریجی نقش زبان‌آموز از پذیرنده به تحلیلگر، مباحثه کننده و نقاد هستیم. با به‌کارگیری این الگو و کاربست راهبردهای یادگیری پل سیر، انتظار می‌رود راهبردهای شناخت و فراشناخت و استقلال نزد زبان آموزان تقویت شود. برای اثبات این فرضیه، روش ‌آزمایشی در بین دو گروه از دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Étude de l'effet du modèle de Grow sur le renforcement de l'apprentissage autodirigé dans la compréhension écrite du français auprès des apprenants iraniens

نویسندگان [English]

  • Zahra Saadat nezhad 1
  • Mahmoud Reza Gashmardi 2
  • Rouhollah Rahmatian 2
  • Roya letafati 3
1 PhD Candidate in French Language Teaching, Tarbiat Modares University
2 Associate professor of French Language, Tarbiat Modares University
3 Professeur du département français de l’université Tarbiat Modares
چکیده [English]

L'épidémie de Coronavirus, ainsi des changements socioculturels, des avancées technologiques et la dépendance de la jeune génération au technologie, ont changé la culture de l'apprentissage ; Les enseignants et les apprenants se sont inévitablement adaptés à ces conditions. Les apprenants de nouvelle génération sont toujours à la recherche d'autonomie dans l'apprentissage, et donc aujourd'hui, l'apprentissage autodirigé est l'une des préoccupations des enseignants et des chercheurs dans le domaine de l'enseignement des langues étrangères. Compte tenu de l'évolution de la méthode d'enseignement et de l'importance de la compréhension écrite dans l'apprentissage du français, comment nous pourrions utiliser une stratégie efficace dans laquelle les apprenants prennent en charge leur propre apprentissage et deviennent autonomes dans la compréhension écrite ? Le but de cette étude est de fournir un modèle approprié pour améliorer l'apprentissage autodirigé des apprenants dans la compréhension écrite dans un environnement virtuel. Pour cela, nous examinons les quatre étapes du modèle de Grow en relation avec le rôle de l'enseignant et des tâches de l'apprenant. Ce modèle est présenté en quatre étapes et nous voyons un changement progressif du rôle de l'apprenant d'accepteur à analyste et critique. En appliquant ce modèle, ainsi les stratégies d'apprentissage de Paul Cyr, nous attendons que les stratégies cognitives, métacognitives et également l’autonomie des apprenants soient renforcées. Pour prouver cette hypothèse, une méthode expérimentale a été réalisée entre deux groupes d'étudiants en langue française à l'Université Ferdowsi de Mashhad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autonomie
  • compréhension écrite du français
  • stratégies d’apprentissage
  • environnement virtuel
  • apprentissage autodirigé
CAPTCHA Image