بررسی نقش ایدئولوژی و جهت گیری سیاسی رسانه های فرانسوی و انگلیسی زبان در پوشش خبری " توافق ۲۵ ساله ایران و چین " از منظر تحلیل انتقادی گفتمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مترجمی زبان فرانسه

3 کارشناسی ارشد زبان برای ارتباطات در شرکت ها و سازمان های بین المللی دانشگاه مودنا رجیو امیلیا

چکیده

در عصر ارتباطات دیجیتال ،با توجه به انعکاس گسترده رخدادهای بین المللی در کمترین زمان، نقش ایدئولوژی و جهت گیری سیاسی رسانه ها در بازبخش اخبار بیش از پیش مورد توجه محققان قرار گرفته است. رسانه های امروزی با تکیه بر راهبرد های مختلف از طریق پوشش جهت گیرانه ی وقایع به طور مستمر در صدد القای دیدگاه های خود به مخاطبان هستند. تحقیق پیش رو به بررسی نقش ایدئولوژی و مواضع سیاسی چند رسانه ی فرانسوی و انگلیسی زبان در خصوص قرارداد همکاری ۲۵ ساله ی ایران و چین می پردازد. متون مورد بررسی از یک روزنامه و یک هفته نامه ی فرانسوی زبان و یک روزنامه و یک سایت خبری انگلیسی زبان، از هر دو طیف فکری راستگرا و چپگرا گزینش شده اند. بررسی و تحلیل متون خبری منتشر شده در رسانه های منتخب بر طبق نظریه ی تحلیل انتقادی گفتمان و با تکیه بر اصول تقید، واژه گزینی، بینامتنیت، پیشنگاری و دستکاری اطلاعاتی صورت گرفته است. یافته های به دست آمده، تاثیرمستقیم ایدئولوژی رسانه را در تولید و بازنشر اخباری متفاوت و گاها متناقض با متن خبری مبدا نشان میدهد.بررسی و تحلیل متون خبری منتشر شده در رسانه های منتخب بر طبق نظریه ی تحلیل انتقادی گفتمان و با تکیه بر اصول تقید، واژه گزینی، بینامتنیت، پیشنگاری و دستکاری اطلاعاتی صورت گرفته است. یافته های به دست آمده، تاثیرمستقیم ایدئولوژی رسانه را در تولید و بازنشر اخباری متفاوت و گاها متناقض با متن خبری مبدا نشان میدهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Role of Ideology and Political Orientation of French and English-Language Media in News Coverage of the "25-Year Iran-China Agreement" from the Perspective of Critical Discourse Analysis

نویسندگان [English]

  • Zeinab Rezvantalab 1
  • Mahsa Parsafar 2
  • Shamim Kordbache 3
1 Assistan Professor, University of Tehran, French Department
2 MA in French Translation, Department of French Language & Literature, Tehran University
3 MA in Languages for Communication in International Enterprises and Organizations, Department of Linguistic & Cultural Studies, University of Modena and Reggio Emilia
چکیده [English]

Abstract



The significance of media ideology and political orientation in the redistribution of news has garnered more attention from researchers than ever before in the era of digital communication, owing to the widespread coverage of international events in the shortest feasible period. Today's media is attempting to instill their ideologies in their audiences through various strategies and directional news coverage. The present study investigates the role of ideology and political positions in some French and English media regarding the 25-year Iran-China cooperation agreement. The texts were selected from a French-language newspaper and weekly, as well as an English-language newspaper and a news site, representing both right-wing and left-wing ideologies. The analysis of news texts published in selected media has been done according to the theory of critical discourse analysis and relying on the principles of Modality, Lexicalization, intertextuality, Presupposition, and manipulation. The research findings indicate that media ideology has a direct impact on the production and redistribution of news that differs from, and sometimes contradicts, the source news text. And he will show us yet again that the orientation of the media is an important factor in the coverage of news especially those which become controversial all over the world

کلیدواژه‌ها [English]

  • Translation
  • ideology
  • politics
  • Iran-China agreement
  • critical discourse analysis
CAPTCHA Image