بررسی روایت آیینه‌ایِ مرگ فروشنده از آرتور میلر در فیلم فروشنده از اصغر فرهادی; بر اساس سه الگوی پیشنهادی دالنباخ، نظریه پرداز فرانسوی زبان.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

3 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

متن آیینه‌ای که در زبان فرانسه میزان ابیم نامیده می‌شود شگردی هنری، ادبی است با خاستگاهی در میان نظریه‌پردازان فرانسوی‌زبان* . در دانش روایت‌شناسی هرگاه روایت درونه‌ای، روایت دربرگیر را بازگو و تکرار کند با شگردی روایی به نام "متن آیینه‌ای روبه‌رو هستیم. به دیگر ‌سخن، زمانی که داستان درونه‌ای، روایت اصلی را آیینگی کند حلقه‌های بی‌شماری خلق می‌شود و ما با متن آیینه‌ای روبه‌رو می‌شویم. در این پژوهش فیلم فروشنده، روایت اصلی و تئاتر میانی فیلم (تئاتر مرگ فروشنده از میلر) روایت آیینه‌ای است. تئاتر مرگ فروشنده میلر به‌مثابۀ متنی آیینه‌ای درون فیلم فروشندۀ اصغر فرهادی جای‌دهی شدهاست و در موارد مختلفی از جمله: عنوان، درون‌مایه، اشخاص و مکان‌ها روایت اصلی را بازتاب می‌دهد و موجب انبوهی و تکثیر سطوح روایی می‌گردد. در پژوهش حاضر، متن آیینه‌ای بر اساس دیدگاه‌های نظریه‌پردازان این حوزه به‌خصوص لوسین دالنباخ و سه الگوی پیشنهادی او دربارۀ متن آیینه‌ای بررسی و متن مورد مطالعه بر این مبنا تحلیل شده‌است. این شگرد روایی، تاثیرات گوناگونی بر متن داستانی می‌گذارد و کارکرد‌های متنوعی دارد؛ با توجه به نتایج به دست آمده، کارکردهای متن آیینه‌ای در این مطالعۀ موردی (فیلم فروشنده) از این قرار است: تقویت درون‌مایه و ایجاد انسجام، افزایش تعلیق، افزایش پیچیدگی در سطوح روایی، برجسته‌شدن بعد هستی‌شناختی، ایجاد ساختارهای بازگشتی، پررنگ‌شدن نقش مخاطب در فرآیند درک متن، سایه‌افکنی بر متن اصلی و بخشیدن بعد زیبایی‌شناختی به وجوه گوناگون روایت اصلی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the mirror text of the salesman's death by Arthur Miller in the salesman's film by Asghar Farhadi,Based on the three models proposed by the French language theorist Dallenbach.

نویسندگان [English]

  • Mahla Azizi 1
  • Samira Bameshki 2
  • Zohreh Taebi Noghandari 3
1 MA student of Persian Language & Literature, Ferdowsi University of Mashhad
2 Assistant Professor of Persian Language & Literature, Ferdowsi University of Mashhad
3 Assistant Professor of English Language & Literature, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

The two main questions of this research are: How does Death of a Salesman by Miller (mirror) reflect some parts of Farhadi’s movie titled The Salesman? And the second question is what are the functions of the Mirror Text of Miller's play in The Salesman (the movie)? In the present study, Farhadi's film is the main narrative and the play performed in the movie (Miller’ Death of a Salesman) is a mirror narrative. The Death of a Salesman by Miller is embedded as a mirror text in Asghar Farhadi's film, and reflects the main narrative in a variety of contexts, including: title, theme, characters and places. The presence of this technique in a work reveals the ambiguity and artistic complexity in literary works and prepares a better understanding of it for the reader. The introduction of this concept also allows literary researchers to identify and structurally analyze the works that have applied this technique. the present study are analyzed based on the theoretical foundations of Lucien Dallenbach and his three proposed methods in the field of mirror text. The functions of a mirror text in this case study (Salesman film) are as follows: strengthening the theme and creating coherence, indirect characterization, increasing suspense and ambiguity in the original text, highlighting the role of the audience in the process of understanding the text, shading and new interpretation of the text and giving Visual and aesthetic dimension to various aspects of the main narrative.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mirror Text
  • Salesman
  • Death of a Salesman
  • Functions
CAPTCHA Image