بررسی جذب اجتماعی در فضای دانشگاهی به عنوان عاملی موثر بر تاب‌آوری و موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران؛ ایران

چکیده

موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی موضوعی است که در چند دهه اخیر در کشورهای انگلیسی‌زبان به خصوص ایالات متحده و کانادا وارد حوزه پژوهش‌های روان‌شناسی آموزش شده است. در ایران نیز تقریبا از دو دهه پیش، آن‌هم بیشتر در سطح دبستان و دبیرستان به این موضوع پرداخته شده است. در این بین، کانادا به دلیل داشتن شرایط خاص به لحاظ مهاجرپذیری و تاثیر آن بر تنوع‌بخشی به بافت جمعیتی خود، در این پژوهش‌ها رویکرد کیفی‌تری نسبت به ایالات متحده در پیش گرفته است. عوامل موثر بر موفقیت دانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با بافت اجتماعی-اقتصادی جمعیت هدف هر دانشگاه، رشته تحصیلی دانشجویان و نیز نیازها و انتظارات آنها از دانشگاه دارد. به این ترتیب، در طول سه دهه اخیر پژوهشگران به بررسی تاثیر عوامل بسیار گوناگونی در موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته‌های مختلف پرداخته‌اند. یکی از مهم‌ترین این عوامل که با بسامد بالایی در پژوهش‌ها و الگو‌های متعدد از جمله الگوی تینتو (Tinto, 1977) برای بهبود تاب‌آوری تحصیلی مطرح شده، میزان جذب اجتماعی دانشجویان در فضای دانشگاه است. با توجه به تاکید پژوهش‌های خارجی بر این موضوع و با فرض اولیه اینکه، عامل یادشده در موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه در ایران نیز می-تواند موثر باشد، قصد داریم در این پژوهش که با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با روش کمی-کیفی انجام می‌گیرد، به بررسی تاثیر جذب اجتماعی دانشجویان زبان فرانسه در ایران بر انگیزه آنها برای ادامه تحصیل، بهبود تاب‌آوری و موفقیت تحصیلی آنها در این رشته بپردازیم و در پایان، راهکارهایی برای تقویت این عامل در بین آنها ارائه دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study of social integration in academia as a factor influencing the perseverance and academic achievement of FFL students in Iran

نویسندگان [English]

  • Saideh Bogheiri
  • Mahmoud Reza Gashmardi
Tarbiat Modares University Tehran Iran
چکیده [English]

Academic achievement has been addressed for several decades in the paradigm of psycho-pedagogical research in Anglo-Saxon countries, particularly in the United States and Canada. In Iran, research on the subject was born almost two decades ago, and this, more at the primary and secondary levels than at higher education. Canada has adopted given its socio-economic contextual diversity resulting from the reception of immigrants, a more qualitative approach than the United States in its studies. The factors influencing academic success are closely related to the socioeconomic context of student populations, their academic discipline, their needs and expectations of the university. Thus, researchers have studied the impact of a variety of factors on the success of students in various disciplines. Social integration in academia is a factor frequently cited for improving their perseverance in several studies, including that of Tinto (1997). Given the emphasis of Anglo-Saxon research on the subject and assuming that this impact exists with regard to Iranian students of FFL as well, we intend to study in the present research, adopting the analytical descriptive method and a qualitative and quantitative approach, the role of this factor on their perseverance and academic achievement and we will finally propose solutions for increasing their social integration in the academic environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Integration
  • Perseverance
  • Academic Achievement
  • Psycho-pedagogy
  • FFL
  • Iran
CAPTCHA Image