اثربخشی آموزش متون ادبی بر سطح توانش استدلالی و مهارت‌های زبانی فراگیران زبان فرانسه در مدارس ایران

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

1 گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه ادبیات و متون ادبی بر سطح توانش استدلالی و تقویت مهارت‌های زبانی ‌دانش‌آموزان ایرانی فرانسه آموز تأثیر می‌گذارد. هدف از انجام تحقیق، بررسی تأثیر اجرای الگوی آموزش ادبیات ومتون ادبی، بر سطح توانش استدلالی و تقویت مهارت‌های ‌زبانی(خواندن ونوشتن) است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر ایرانی زبان‌آموز فرانسه بود که تعداد 20 نفر به شیوه‌ی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی انتخاب شدند. پرسش‌نامه‌ی آزمون محقق ‌ساخته است وپرسش‌هایی که توانش استدلالی و مهارت‌های‌زبانی(خواندن و نوشتن) را نزد زبان‌آموزان به چالش می‌کشد مطرح ‌می‌کند. آزمون شامل 20 پرسش است و هر پاسخ 1 نمره دارد. درهمین راستا با هدف بررسی الگوی آموزش ادبیات، پیش از آموزش از گروه دانش‌آموزان تست پیش‌آزمون‌ گرفته شد که میانگین نمره‌ی‌ گروه 14.5 بود. در مرحله‌ی بعد بر اساس کتاب داستانی ویلیام پووآق نوشته‌ی ژان کلود لومه که شامل داستان‌های آموزشی کودکان است و نیز الگوی آموزشی، که در ادامه به آن می‌پردازیم، با هدف پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارت‌های زبانی(خواندن و نوشتن) زبان‌آموزان کار کردیم. پس از 10 جلسه‌، آزمون پیشین مجدد از گروه گرفته شد و نمره‌ی پس‌آزمون به 17.5 افزایش یافت که در جداول به تفکیک آن‌‌ را بررسی می‌کنیم. در مرحله نتایج آماری، در مقایسه‌ی نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون، تأثیر معنادار مثبت الگوی آموزش ادبیات بر تقویت مهارت‌های‌زبانی(خواندن و نوشتن) و سطح توانش استدلالی در گروه زبان‌آموزان مورد مطالعه مشاهده شد. بنابراین بهره‌مندی از الگوی فوق به عنوان روشی مکمل در کنار برنامه‌های آموزشی زبان‌آموزان فرانسه پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching literary texts on the level of argumentative competence and linguistic skills of French language learners in Iranian schools

نویسندگان [English]

  • Sepideh Karimi Heidari 1
  • Leila SHOBEIRY 2
  • Hamid Reza Shairi 3
  • Karim HAYATI ASHTIANI 2
1 Department of French Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of French Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 professor of french language-literature and semiotics, tarbiat modares university, tehran, iran
چکیده [English]

In the current research, we study how literature affects the level of argumentative competence and linguistic skills of French language learners in Iranian schools. The aim of the research is to study the effect of the implementation of the literature teaching model on argumentative competence and language skills (reading and writing).The statistical population of the research included Iranian girls and boys who studied French in schools, of which 20 students were randomly selected in a multistage cluster method. The test questionnaire is designed by researchers and raises questions that challenge argumentative competence and language skills. The test consists of 20 questions and each answer has 1 point. In this regard, a pre-test was conducted before the training, and the average score of the group was 14.5. Afterwards, we worked on the William Poire storybook written by Jean-Claude Lumet, which includes educational stories for children for the stated purpose. After 10 sessions, the pre-test was removed again and the post-test score increased to 17.5. At the statistical results stage, in the comparison of pre-test and post-test scores, a significant positive effect of the teaching model was observed. The results of this research can be used in bilingual schools where French is taught to familiarize students with literary and argumentative text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Linguistic competence
  • argumentative competence
  • children'
  • s literature
  • students
  • French as a foreign language
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 31 خرداد 1402