بررسی نمایانی و معروفیت در ادبیات معاصر فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

هنگام سخن گفتن از دوران هم‌روزگار می توان از واژگانی چون جامعة نمایشی و سرمایه‌داری شناختی بهره گرفت چه با پیدایش و گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات، به ویژه در دو دهة اخیر، انسان هم‌روزگار با حجم انبوهی از داده‌ها و اموال غیرمادی روبروست. تردیدی نیست که در حوزة محصولات فرهنگی، به ویژه آفرینش ادبی، که در آن امکان برقرای تعادل میان آفرینش و دریافت شدنی نیست، اهمیت انگاره های بنیادینی چون دریافت و توجه بیش از پیش آشکار می شود. به نظر می رسد که برخلاف طرفداران عزلت گزین رویکرد زیباشناختی به ادبیات که خاستگاه بحران و بی اعتباری معاصر ادبیات فرانسه است و در سدة نوزدهم ریشه دارد، بسیاری از نویسندگان معاصر، به ویژه نویسندگان آثار پرفروش، به خوبی توانسته اند از توانایی های رسانه های دیجیتال برای فروش نوشته هایشان بهره ببرند. این جستار می کوشد تا با تکیه بر اندیشه های ایو سیتون در حوزة محیط شناسی توجه و ناتالی هنیک در عرصة جامعه شناسی نمایانی، تاثیر رسانه را در شهرت نویسنده و موفقیت آثار ادبی معاصر بررسی کند. این مطالعه نشان خواهد داد که چگونه از یک سو می توان با جلب توجه و کسب نمایانی و شهرت به ارزش آفرینی دست زد و چگونه از سوی دیگر به دامنة یک اثر ادبی گستردگی بخشید و آن را از متن محوری رها کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Visibility and Celebrity in Contemporary French Literature

نویسنده [English]

  • Hassan ZOKHTAREH
Bu-Ali Sina University
چکیده [English]

In the contemporary era, overwhelmed by the spectacle and cognitive capitalism, human beings are submerged under a constant flow of data and intangible goods; a direct result of the emergence and proliferation of information and communication technologies. In the realm of cultural products, particularly in the literary creation sector, where it is impossible to strike a balance between creation and reception, the concepts of attention and reception assume a particular importance. In contrast to outdated heirs of the aesthetic approach to literature, whose roots extend back to the 19th century and have contributed to the contemporary crisis and devaluation of French literature, many contemporary writers, particularly bestselling authors, utilize the capabilities of digital media to promote and sell their works. This study aimed to explore the impact of these media on author visibility and contemporary literary success, drawing on the theories of Yves Citton on the ecology of attention and Nathalie Heinich on the sociology of visibility. This study demonstrated how, on the one hand, it is possible to create value by attracting attention and gaining visibility and celebrity, and on the other hand, to move beyond textocentrism and extend the scope of a literary work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visibility
  • Celebrity
  • Media
  • Contemporary literature
  • Promotion
CAPTCHA Image