خوانش جامعه شناختی رمان آرزوهای برباد رفته، با تکیه بر رویکرد زیبایی شناسی منفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه، ،دانشگاه تهران،تهران ایران

چکیده

مکتب فرانکفورت با نگاهی انتقادی به هنر و ادبیات به مطالعه ابعاد گوناگون هنر در جامعه سرمایه‌داری می‌پردازد. و این واقعیت را آشکار می‌سازد که هنر در جامعه سرمایه داری به ابزاری کالایی برای کنترل توده ها تبدیل شده، و اینجاست که صنعت فرهنگی پدیدار می‌شود تا برای فریفتن توده ها از هرگونه ابزار رسانه ای استفاده کند. صنعت فرهنگی گونه‌ای از عقلانیت ابزاری را حاکم می‌کند که برای کسب سود بیشتر هنر را به خدمت می‌گیرد. بدین ترتیب مصرف کننده در تصرف این صنعت قرار گرفته و هرگونه اراده و آزادی از وی سلب می‌شود. «زیبایی شناسی منفی» ابعاد مصرف زده و خرد ستیز یک جامعه «تک ساحتی» را به نقد کشیده و کارکرد هنر را زیر سوال می‌برد. اونوره دو بالزاک، نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم در رمان آرزوهای برباد رفته، این جامعه مصرفی را با دقت و ظرافت به تصویر کشیده، و از خلال روایت زندگی یک جوان شهرستانی و سیر تحول حیات ادبی او در پاریس، در حقیقت به نقد جدی صنعت فرهنگی دوران خود می‌ پردازد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از مفاهیم کلیدی مصرف گرایی، شیء‌وارگی و صنعت فرهنگی به نقد ابعاد «زیبایی شناسی منفی» در رمان آرزوهای برباد رفته می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological Reading of Lost Illusions based on the Approach of Negative Aesthetic

نویسندگان [English]

  • Zeinab Rezvantalab 1
  • saeed nasrabadi 2
1 Assistan Professor, University of Tehran, French Department
2 Master Student of French Language and literature, University of Tehran, Tehran., Iran
چکیده [English]

The Frankfurt School, with a critical view of art and literature, studies the various dimensions of art in capitalist society. It reveals the fact that art in capitalist society has become a commodity tool for controlling the masses, and this is where the cultural industry emerges to use any media tool to deceive the masses. The cultural industry governs a kind of instrumental rationality that uses art to make a profit. In this way, the consumer is in the possession of this industry, and any will and freedom are taken away from him. “Negative Aesthetics” criticizes the consumerist and anti-intellectual dimensions of a “one-dimensional” society and questions the function of art. Honoré de Balzac, the French writer of the nineteenth century, in the novel Lost Illusions, depicts this consumer society with precision and delicacy. Through the narration of the life of a young provincial and the evolution of his literary life in Paris, he actually criticizes the cultural industry of his time. The present research, with a descriptive-analytical method, by using the key concepts of consumerism, reification, and cultural industry, criticizes the dimensions of “negative aesthetics” in the novel Lost Illusions, emphasizing the intricate interplay between art, society, and commerce.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Negative aesthetics
  • Lost illusions
  • Cultural industry
  • Balzac
  • Reification
  • Consumerism
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 15 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1403