مقایسه تأثیر آموزش از راه دور و آموزش حضوری بر پیشرفت تحصیلی زبان‌آموزان فرانسه، در دو مهارت گفتاری و شنیداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه قم

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش از راه دور و آموزش حضوری بر پیشرفت تحصیلی زبان‌آموزان فرانسه در دو مهارت گفتاری و شنیداری انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از همه زبان‌آموزان کاندیدای آزمون تِف در ایران  در سال 2018 میلادی به تعداد 891 نفر بود. روش نمونه‌گیری در دسترس به تعداد 30 نفر انجام شد. گروه آزمایش در یک دوره آموزشی دَه جلسه‌ای  از راه دور شرکت کردند  ولی گروه کنترل در طی این 10 جلسه در کلاس حضوری آموزش دیدند. برای سنجش پیشرفت تحصیلی زبان‌آموزان از معدل نمراتی که آن‌ها درآزمون تِف آزمایشی دو مهارتی کسب کردند به‌عنوان پیش‌آزمون و از معدل نمرات نهایی آن‌ها در آزمون اصلی به‌عنوان پس‌آزمون، استفاده شد. آزمون  آماری تحلیل کواریانس بر داده‌های این پژوهش نشان داد که روش آموزش از راه دور اثربخش است و میزان اثربخشی آن با روش آموزش حضوری تفاوتی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effect of Distance Education and Face-To-Face Instruction on the Academic Achievement of French Learners, in Two Skills of Oral Production and Comprehension

چکیده [English]

 
The objective of this study is to compare the effect of distance education and face-to-face instruction on the academic achievement of French language learners in terms of both oral production and comprehension. In terms of applied object, this research carried out pre-test and post-test and in terms of research methodology it utilized the quasi-experimental method. The population of this study consisted of 891 learners who applied for the TEF test in Iran in 2018. The sampling method was convenient sampling consisted of 30 people. The experimental group participated in a 10-session distance learning courses; on the other hand, the control group was trained face-to-face during these 10 sessions. To measure students’ academic achievement, the cumulative grade point average of scores on the two-skill trial TEF test was used as a pre-test and their average of the main TEF test was used as the post- test. A statistical analysis of covariance test on the data from this study shows that the distance education method is effective and that its effectiveness is not different from the face-to-face instruction method.
 
L'objectif de cette étude était de déterminer l'efficacité de l'apprentissage à distance sur la réussite scolaire des apprenants de langue française dans les deux compétences (compréhension orale et production orale) de Test d'Evaluation de Français (TEF). La recherche en termes de finalité a été appliquée et en termes de méthode quasi-expérimentale. La population statistique de cette étude se composait de tous les apprenants de langue française qui étaient candidats à l’épreuve TEF à deux compétences en 2018. La méthode d'échantillonnage était un échantillonnage aléatoire de connevance. Le groupe expérimental a participé à une formation à distance de 10 séances, mais le groupe témoin a été formé en cours présentiel, pendant ces 10 séances. Pour mesurer la réussite scolaire, les scores obtenus à l’épreuve blanche de TEF (épreuve d'essai) à deux compétences ont été utilisés comme prétest et les scores tirés de l’épreuve TEF principal ont été utilisés comme post -test. Des tests statistiques sur les données de cette étude ont montré que l'apprentissage à distance est efficace et que son efficacité n'est pas différente de la formation en présentiel complet.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Distance Education
  • Face-to-face Instruction
  • Academic Achievement
الحسینی، ح. (1384). مقدمه‌ای بر آموزش از راه دور. تهران: موسسه فرهنگی مبادی تربیت.
ذوالفقاری، ح.، ارشادی‌منش، س. (1395). تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی فراشناختی و درک مطلب دانشجویان. علوم روانشناختی، ۱۵(57)، 127-154.
طالب‌زاده، م.، و حسینی، ع. (1385). آموزش از راه دور: رهیافتی نوین در آموزش و پرورش ایران، بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور و برنامه‌های آموزشی و درسی آن‌ها در مقطع متوسطه سال تحصیلی 85-84 کل کشور. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 19، 73-92.
یاسینی، ع.، و تابان، م. (1394). مطالعه اثربخشی دوره‌های آموزش مجازی از دیدگاه اساتید و دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان). فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، ۱(۴)، 175-198.
Bates, A. W. (2015). L’enseignement à l’ère numerique: des balises pour l’enseignement et l’apprentissage. Vancouver BC: Tony Bates Associates Ltd.
Bates, A. W., Desbiens, B., Donovan, T., Martel, É., Mayer, D., Paul, R., & Seaman, J. (2017). Tracking online and distance education in Canadian universities and colleges. Vancouver, BC, Canada.
Beck, H. P., & Milligan, M. (2014). Factors influencing the institutional commitment of online students. The Internet and Higher Education, 20, 51-56.
Bishop, T. (2006). Research highlights cost effectiveness of online education. Sloan Consortium.
Chaney. B. H. (2003). Technologie, open learning and distance education. London: Routledge.
Chen, R. S., & Tsai, C. C. (2007). «Gender differences in Taiwan university students' attitudes toward web-based learning». Cyberpsychology and Behavior, 10(5), 645-654.
Conseil Superieur De L’education Et De L’enseignement Superieur. (2015). La formation à distance dans les universites quebecoises: un potentiel à optimiser. Ministre de l’Education Nationale, de l’Enseignement Superieur et de la Recherche. Quebec, Qc, Canada.
Fariborzi, E., & Bakar, K. B A. (2010). «Factors influencing the effectiveness of courses in Iranian university e-learning centers». The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 6(1), 72-80.
Gerin-Lajoie, S., & Potvin, C. (2011). «Évolution de la formation à distance dans une universite bimodale». Distances et Savoir, 9(3), 349–374.
Gerin-Lajoie, S., Papi, C., & Isabelle, P. (2019). De la formation en presentiel à la formation à distance: comment s’y retrouver ?» In Colloque Internationale sur l’education 4.1. Poitiers, France. Consulte à l’adresse https://education4-1.sciencesconf.org/217200
Koch J, Andrew S, Salamonson Y, Everett B, Davidson PM. (2010). «Nursing students’ perception of a web-based intervention to support learning». NURS EDUC TODAY.(8) 30, 90-584
Kumrow, D. E. (2007). «Evidence-based strategies of graduate students to achieve success in a hybrid web-based course». Journal of Nursing Education, 46(3), 140-145.
Lakhal, S., & Power, M. (2016). «La formation en ligne en enseignement postsecondaire au Quebec: proposition d’une typologie de cours. In ACTES DU COLLOQUE CIRTA 2016 «Depassons nos frontières».104-131
Loisier, J. (2013). Memoire sur « les limites et defis de la formation à distance au Canada francophone», Document prepare pour le Reseau d’enseignement francophone à distance du Canada (REFAD).
Moore, J. L., Dickson -Deane, C., & Galyen, K. (2011). «E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? »The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
Palloff, R., & Pratt, K. (2177). The Excellent Online Instructor: Strategies for Professional Development. Jossey-Bass, an Imprint of Wiley.
Power, M. (2008). « The emergence of a blended online learning environment». MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4(4), 503-514.
Power, M., & Vaughn, N. (2010). «Redesigning Online Learning for International Graduate Seminar Delivery». International Journal of E-Learning & Distance Education, 24(2), 19–38.
Proserpio, L., & Gioia, D. A. (2007). «Teaching the virtual generation. Academy of Management». Learning & Education, 6(1), 69-80.
Rovai, A. P., Wighting, M. J., Baker, J. D., & Grooms, L. D. (2009). «Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings». The Internet and Higher Education, 12(1), 7-13.
Ruiz, J. G., Mintzer, M. J., & Leipzig, R. M. (2006). « The impact of e-learning in medical education». Academic medicine, 81(3), 207-212.
Sener, J. (2015). «Updated E-Learning Definitions». Recupere le 16 avril 2018 de https://onlinelearningconsortium.org/updated-e-learning-definitions-2/
Unwin, P. T. H., & Unwin, T. (Eds.). (2009). ICT4D: Information and communication technology for development. Cambridge University Press.
Won, K. & Timothy, Sh. (2003). Distance Education: the status and challenges. Journal of Object Technology, 2(6), 35-42
Woo, Y., & Reeves, T. C. (2007). « Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation». The Internet and Higher Education, 10(1), 15-25.
Yang, Z., & Liu, Q. (2007). « Research and development of web-based virtual online classroom». Computers and Education, 48(2), 171-184.
CAPTCHA Image