نقش نوای گفتار در خوانش و درک متن فرانسوی (مورد مطالعه: شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری)

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

در طی فرایند خوانش، زبان‌آموز با چالش‌های مهمی روبروست: نحوة رمزگشایی واژگان، درک‌وفهم آن‌ها و تسلط به آواشناسی زبان فرانسه، به‌ویژه نوای گفتار. این پژوهش به بررسی تأثیر دو عامل، علائم نگارشی در حیطهّ درک متن و مکث‌های نابه‌جا در نوای گفتار در فرآیند خوانش می‌پردازد. براساس روش تحقیقِ توصیفی-تحلیلی این مقاله، شش نفر از بین دانشجویان کارشناسی سال دوم دانشگاه تبریز انتخاب شده و متنی برگزیده از کتاب شازده کوچولو به‌همراه فایل صوتی برای بررسی نوای گفتار در خوانش در اختیار آن‌ها قرار گرفته است تا متن موردنظر را بخوانند و بازگو کنند. صدای ضبط‌شدة این افراد با نرم‌افزار پرت مورد واکاوی قرار گرفت. براساس نتایج حاصل، زبان‌آموزانی که علائم نگارشی را رعایت کرده بودند ولی مکث‌های نابه‌جا داشتند، بهتر متوجه متن شده بودند و لحن صدای آن‌ها به لحن فایل صوتی اصلی نزدیک‌تر بود. در مقابل، زبان‌آموزانی که بدون مکث، یک خوانش سریع انجام داده بودند، لحنی یکنواخت داشتند و مفهوم متن را نیز درک نکرده بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Prosody in Reading and Comprehension French’s Text (Case study: The Little Prince by Antoine de Saint-Exupery)

نویسنده [English]

  • marzie balighi
چکیده [English]

Language learners faces with important challenges during reading such as how to decode words, how to understand the message of text and how to know French’s phonetic especially prosody. This study tries to analyze two factors that influence comprehension: punctuation and inappropriate pauses which are related to the prosody during reading process. Using a descriptive-analytical method, six of second year students of bachelor’s degree from Tabriz University were chosen. Selected text of The Little Prince with its audio file were given to them to read while their voices were being recorded. These students were asked to read the text and explain what they understand. Then we analyzed their voices with Praat software. The students who respected the punctuation during the reading had better understanding of the text even though they had some inappropriate pauses. On the contrary, students who read quickly and monotone voice without pause, couldn’t understand the texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading
  • Prosody
  • Pause
  • Punctuation
  • Comprehension
Aicha, D. (2018). «La lecture comme moyen de remediation aux erreurs d'orthographe en situation de production ecrite». Memoire obtenue à l’Universite Mohamed Boudlaf - M’SILA sous la direction de Soumia Lahouaou et Zohir Boussaadia. Republique Algerienne. 20-23.
Arcand, M. (2011). « Liens entre la fluidite, la prosodie et la comprehension en lecture chez les elèves de deuxième annee du primaire». Memoire obtenue à l’Universite du Quebec. Montreal. 11-25.
Arlabosse, C. & Charmond, C. (2008). « Les determinants de la comprehension en lecture chez les enfants». Memoire obtenue à l'Universite Claude Bernard Lyon1 sous la direction de Jean Ecalle et Annie Magnan. 12-30.
Bianco, M. (2004). « La comprehension de textes: Peut – on l’apprendre et l'enseigner? ». 1-28. https:// www.unige.ch/ fapse/l ogopedie/ files/ 7814/ 1285/ 1093/ article1-bianco.pdf
Charlotte, A. (2013). « Rôle de la prosodie dans la fluence en lecture oralisee chez des apprenants de Français Langue Étrangère». Hal. N° 2/2013. NNT: 2013TOU20057f. 125-150
Dardmand Hossein-Pour, R. (2017). « De la lecture du texte en français à la maîtrise de la phonetique en classe du FLE (2ème et 4ème semestre de licence à l’universite de Tabriz) ». Memoire soutenue à l'Universite de Tabriz sous la direction de Marzie Balighi et Mohammad Mohammadi. 70-90.
Delais-Roussarie, E. Caelen-Haumont, G. Hirst, D. Martin, Ph. Mertens, P. (2008). «Outils d’aide à l’annotation prosodique de corpus». HAL. N°/2006. hal-00256395. 1-23.
Di Cristo, A. (2008). «La prosodie au carrefour de la phonetique, de la phonologie et de l’articulation formes-fonctions». HAL. N°23/2004. hal-00285554. 67-211.
Fayol, M. (2003). « La comprehension : evaluation, difficultes et interventions». Conference de consensus. Paris 4 – 5. 1-11. http:// imagesetlangages.fr /GA_ Comprehension-C2/CADRE-INSTITUT.-RECHERCHE/I.6_Articles-chercheurs/Comprehension/fayol-comprehension-conf-consensus-2003.pdf
Gaussel, M. (2015). «Lire pour apprendre, lire pour comprendre ». Dossier de veille de l’Ife. Lyon: ENS de Lyon. 1-28.
Ghemri, D. (2016). « La prononciation : un outil d’apprentissage de la lecture». Memoire obtenue à l’Universite Mohamed Khider-Biskra sous la direction de Nassima Belazreg. 1-82.
Giasson, J. (1990). La comprehension en lecture. Quebec: G.Morin.
Goigoux, R. (2004). « Methodes et pratiques d’enseignement de la lecture». L’apprentissage de la lecture. JE 2442. N° 1 / 2004. 37-56.
Goldman, J. (2006). « Tutoriel Praat». http:// latlcui.unige.ch /phonetique/ easyalign/ tutorielpraat.pdf .
Greimas, A. Courtès, J. (1979). Semiotique: Dictionnaire raisonne de la theorie du Langage. Paris: Hachette.
Joseph-Gabriel, M. (1973). La dissertation pedagogique par l’exemple. Paris: Roudil.
Kintsch, W. (1998). Comprehension: A paradigm for cognition. New York: Cambridge University Press.
Leclerc, J. (1989). Qu'est-ce que la langue?. Paris : Mondia.
Lecocq, P. (1992). La Lecture: processus, apprentissage, troubles. Lille: Presses universitaires de Lille.
M.Clay, M. H.Imlach, R. (1971). «Juncture, pitch, and stress as reading behavior variables ». Journal of Verbal Learning and Behavior. N°2/1971. 133-139. https://doi.org/10.1016/S0022-5371 (71)80004-X
Ministère de l'education de l'Ontario. (2003). Guide d’enseignement efficace de la lecture, de la maternelle à la 3eannee. Toronto. http:// www.atelier.on.ca/ edu/ resources/ guides/GEE_Lecture_M_3.pdf
Morais, J. (1994). L’art de lire. Paris: Odile Jacob
Sperber, D. WILSON, D. (1989). La Pertinene: Communication Et Cognition, Paris: Minuit.
Van Dijk, T. Kintsch, W. (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York: Academic Press.
Vinger, G. (1979). Lire du texte au sens : element pour un enseignement de la lecture. Paris: CLE.
CAPTCHA Image