مطالعه رفتار بهینه معلم در آموزش زبان فرانسه به کودکان در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 تربیت مدرس

چکیده

زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی به واسطه فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته در موسسات و مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و بخش اندکی در موسسه دولتی کانون زبان ایران به کودکان تدریس می‌شود. با توجه به تاثیر گذراندن دوره آموزشی بر بهبود روند تدریس معلم، بعضا مواجه هستیم که در برخی از موسسات و مدارس کشور معلمان تنها با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی در گرایش‌های مختلف زبان فرانسه و بدون گذراندن دوره آموزشی مشغول تدریس این زبان به کودکان هستند. این پژوهش به شیوه توصیف- تحلیلی و با استفاده از ابزار پرسشنامه درصدد مطالعه وضعیت کنونی معلمان از حیث سن، جنسیت، تحصیلات دانشگاهی، گذراندن دوره آموزشی و نوع موسسه آموزشی در آنان است و با تکیه بر مطالعات وانتیه (2009) به مطالعه رفتار بهینه در معلمان آموزش‌دیده و آموزش‌ندیده پرداخته است تا تفاوت‌های این دو گروه را نسبت به این شاخص بسنجد. رفتار بهینه درواقع مجموعه روش‌های اداره کلاس است که مورد تایید متخصصان و تدوینگران متدهای آموزش زبان می‌باشد. یافته‌های این پژوهش کمی که بر روی 83 نفر از معلمان  از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آنوا) انجام شد، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آنان دوره‌های ویژه آموزش به کودکان را نگذرانده بودند. هم‌چنین تفاوت معناداری در نمره رفتار بهینه معلمان دو گروه مشاهده شد. این تفاوت صرفا با گذراندن دوره آموزشی و مدرسان موسسه دولتی معنادار بود و هیچ ارتباط معناداری با سن، جنسیت، سطح تحصیلات و گرایش مدرسان نداشت. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on Teacher’s Optimal Behavior in Teaching French to Children in Iran

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Khamoush 1
  • Roya Letafati 2
  • Hamid Reza Shaeiri 2
  • Mahmoud Reza Gashmardi 2
2 Professeur, département de didactique de FLE, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran
چکیده [English]

French as a foreign language is taught to young language learners by graduates and university students of this field in non-profit institutions and primary schools, and partly in the state institute of the Iran Language Institute (Kanoon Zaban Iran). Considering the positive effect of teacher training courses on improving the teaching process, however, we encounter that in some institutions and schools of Iran, teachers are still teaching this language relying only on their university education in different fields of French, without passing any training course. This descriptiveanalytical study used a questionnaire to examine the current situation of teachers in terms of age, gender, university education (field of study), teacher training courses and type of educational institution they work in and based on the studies of Vanthier (2009) tried to review optimal behavior in trained and untrained teachers so as to determine the differences between the two groups regarding this index. Optimal behavior is in fact a set of classroom management methods that are approved by experts and developers of language teaching methods. The findings of this quantitative study, performed on 83 teachers through descriptive and inferential statistics (independent t-test, Pearson correlation, Spearman, ANOVA), showed that more than fifty percent had not completed any special training courses for children. There was also a significant difference in the optimal behavior score of teachers in the two groups. This difference was only significant in regards to the training and teachers of the state institutions and had no significant relationship with age, gender, level of education and study fields of the teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher
  • Training Course
  • Optimal Behavior
  • Young Language Learners
  • French as a Foreign Language
حیدری، مهدی. (1392). «آموزش زبان فرانسه به کودکان ایرانی با رویکرد ارتباطی». مطالعات نقد ادبی. شماره 32. 140-107.
خاوری، نازنین. (1398). «آموزش زبان خارجی به کودکان: شرایط و امکانات». رشد آموزش زبان‌های خارجی. دوره سی وسوم. شماره سه. 26-20.
چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه اصفهان. (17 خرداد 1399).
چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس. (25 خرداد 1399).
چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تهران. (20 فروردین 1399).
چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه علوم تحقیقات تهران. (25 خرداد 1399).
Alpar, Malek. (2010). «La nécessité et l'importance de l'enseignement/apprentissage précoce du français langue étrangère en Turquie». Synergies Turquie. Nº 3. 173‑179.
Aycan, Ahmet. (2013). «L'enseignement du FLE aux enfants assiste par le multimédia». Etudes Turques. Année 8. Nº 10. 77-96.
Azimi-Meibodi, Nazita et al. (2011). «L'impact de la lecture du Conte sur l'apprentissage du Français chez jeunes apprenants iraniens». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 3. Nº 1. 21-32.
Bressoux, Pascal. et al. (2009). «Teachers Training, Class Size and Students’ Outcomes: Learning from Administrative Forecasting Mistakes». Economic Journal. Nº 119. 540‑561.
Denisot, Hugues. (2005). «Enseignement précoce: Sept constats pour répondre aux besoins des enfants». Synergies Pologne. Nº1. 48-50.
Felouzis, Georges. (1997). L’efficacité des enseignants. Paris : PUF.
Gangolli, Anjali. (2017). L'enseignement du français langue étrangère aux enfants en milieu institutionnel: le cas de l'Inde. Thèse de doctorat. Université Bourgogne Franche-Compté.
Gaonac'h, Daniel. (2015). L'apprentissage précoce d'une langue étrangère: le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette.
Gashmardi, Mahmoud Reza., & Saeedi, Malihe. (2013). «L'impact de la contextualisation, de l'organisation sémantique et de l'apprentissage reparti sur la diminution de l'oubli: le cas des apprenants enfants Iraniens du FLE». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 6. Nº 9. 43-64.
Gashmardi, Mahmoud Reza., & Zohrevandi, Atefeh. (2011). «Impact des techniques de PNL sur l'apprentissage de langue étrangère chez l'enfant». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 5. Nº 7. 11-24.
Hosseini Moghaddam, Haniye sadat. (2008). Le rôle des jeux dramatiques dans l'enseignement du FLE aux enfants de 6 à 11 ans. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares.
Macaire, Dominique. (2010). «(Se) former à enseigner les langues aux enfants». Causa. Consultable en ligne: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00580548/document
Moallemi, Shima. (2010). A la recherche d'un outil pédagogique pour enseigner au jeune apprenant iranien: le conte. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares.
Morvarid, Mahtab. (2007). Le rôle de l'image fixe dans l'enseignement du FLE aux enfants de 7 à 11 ans. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares.
O’neil, Charmian. (1993). Les enfants et l’enseignement des langues étrangères. Paris: Didier.
Porcher, Louis., & Groux, Dominique. (2003). L'apprentissage précoce des langues. Paris: Presses universitaires de France.
Proscolli, Argyro., & Forakis, Kyriakos. (2006). Enseigner le français langue étrangère à l’école primaire: méthodes et pratiques. Athènes: Université d'Athènes.