تاثیر استفاده از راهبردهای یاددهی-یادگیری مبتنی بر مغز بر پیشرفت یادگیری فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

1 گروه فرانسه دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

4 تربیت مدرس

چکیده

تاکنون پژوهش‌های زیادی در دنیا در زمینه کاربست راهبردهای آموزش مبتنی بر مغز در صورت گرفته است و در ایران نیز تحقیقاتی در این زمینه در حوزه علوم ریاضی، زیست شناسی و حتی زبان انگلیسی انجام شده است. لزوم تحقق چنین پژوهشی در زمینه آموزش فرانسه به منظور بازنگری در سبک و رویکردهای تدریس زبان به قصد ارزیابی میزان انطباق رویکردهای فعلی با ساز وکار یادگیری مغز فراگیران حس می‌شد. این پژوهش در زمره پژوهش‌های مبتنی بر مغز و گستره ذهن، مغز و آموزش قرار می‌گیرد و هدف آن بررسی اثربخشی راهبردهای یاددهی-یادگیری مبتنی بر مغز بر پیشرفت فراگیران بزرگسال ایرانی زبان فرانسه است. در این پژوهش، از روش کیفی بر اساس مصاحبه هدفمند بر جمع-آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل دو گروه 200 نفره فراگیر بزرگسال و 55 مدرس زبان فرانسه در سطوح مختلف زبانی در سطح برخی شهرهای کشور است. نمونه‌گیری به صورت تصادفی انجام شد که 127 فراگیر و 49 مدرس پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. پرسشنامه‌های دو گروه، متمایز و به صورت غیر مستقیم متمرکز بر راهبردهای یاددهی-یادگیری مبتنی بر مغز بودند. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ آزموده شده است و داده‌های حاصل از پژوهش با آزمون کای دو (خی دو) سنجیده شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کاربست راهبردهای یاددهی مبتنی بر مغز در کلاس زبان فرانسه بزرگسالان چه از دیدگاه مدرسان و چه فراگیران تاثیر مثبت و معنی‌داری بر پیشرفت فراگیران در یادگیری زبان فرانسه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of using brain-based teaching learning strategies on the progress of adult French as foreign language learners in Iran

نویسندگان [English]

  • Parisa Khoshkam 1
  • Mahmoud Reza Gashmardi 2
  • Ruholah Rahmatian 3
  • Parivash Safa 4
1 Department o f French Education
2 Department of French Education
3 University Tarbiat Modares, Tehran, Iran
4 Department of French Education Tarbiat Modares Univesity
چکیده [English]

The use of brain-based teaching methodologies has been the subject of numerous studies undertaken all over the world. In Iran, research in this area has been done in the fields of biology, mathematics, and even English language. Therefore, it is thought that such study is necessary in the field of French language education in order to review methods and styles of instruction and assess how well they currently fit with learners' brain-based learning mechanisms. This study, which focuses on the brain and education, is classified as brain-based research. Its goal is to find out how well brain-based teaching-learning techniques work for adult learners in Iran in comparison to traditional approaches to teaching French as a foreign language. This study collects data via questionnaires using a qualitative approach based on organised interviews. Two groups make up the study population: 200 adult learners and 55 French language instructors in various national cities with varying levels of language skill. The questionnaires were completed by 49 teachers and 127 students in a random selection. Both groups received different surveys that subtly addressed brain-based teaching and learning techniques. Cronbach's alpha was used to assess the questionnaire's reliability, and the t-test was used to examine the research results. From the viewpoints of both teachers and students, the findings show that the use of brain-based teaching techniques in adult French language programmes significantly and favorably affects students' progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning and Education
  • Brain-Based Strategy
  • French
  • Adult Learners
  • Iran
CAPTCHA Image