تأثیر استفاده از راهبردهای آموزش-یادگیری مبتنی بر مغز، بر پیشرفت یادگیری فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران

نوع مقاله : پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه

نویسندگان

1 گروه فرانسه دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

4 تربیت مدرس

چکیده

تاکنون پژوهش‌های زیادی در دنیا در زمینۀ کاربست راهبردهای آموزش مبتنی بر مغز صورت گرفته است. در ایران نیز تحقیقاتی در این زمینه در حوزۀ علوم ریاضی، زیست‌شناسی و حتی زبان انگلیسی انجام شده است. به نظر می‌رسد که تحقق چنین پژوهشی در زمینۀ آموزش فرانسه برای بازنگری در رویکردهای فعلی تدریس و ارزیابی میزان انطباق آن‌ها با سازوکار یادگیری مغز فراگیران ضروری باشد. این پژوهش در زمرۀ پژوهش‌های مبتنی بر مغز و گسترۀ ذهن، مغز و آموزش قرار می‌گیرد و هدف آن بررسی اثربخشی راهبردهای آموزش ـ یادگیری مبتنی بر مغز، بر پیشرفت فراگیران بزرگسال ایرانی زبانِ فرانسه است. در این پژوهش، از روش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر پرسش‌نامه با کمک طیف لیکرت استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل دو گروه 200 نفره فراگیر بزرگسال و 55 مدرس زبان فرانسه در سطوح مختلف زبانی در سطح برخی شهرهای کشور است. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی انجام شد که 127 فراگیر و 49 مدرس، پرسش‌نامه‌های جداگانۀ متمرکز بر راهبردهای مبتنی بر مغز را تکمیل کردند. روایی و پایایی پرسش‌نامه به‌ترتیب با ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ آزموده، و داده‌های حاصل از پژوهش در قالب توصیفی، و استنباطی با آزمون کای مربع، سنجیده شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کاربست راهبردهای آموزش مبتنی بر مغز در کلاس زبان فرانسه بزرگسالان چه از دیدگاه مدرسان و چه فراگیران تأثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت فراگیران در یادگیری زبان فرانسه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Using Brain-based Teaching-Learning Strategies on The Progress of Adult French as Foreign Language Learners in Iran

نویسندگان [English]

  • Parisa Khoshkam 1
  • Mahmoud Reza Gashmardi 2
  • Ruholah Rahmatian 3
  • Parivash Safa 4
1 Department o f French Education
2 Department of French Education
3 University Tarbiat Modares, Tehran, Iran
4 Department of French Education Tarbiat Modares Univesity
چکیده [English]

The use of brain-based teaching strategies has been the subject of numerous studies undertaken all over the world. In Iran, these researches have been conducted in the fields of biology, mathematics, and even English language. Therefore, it seems that conducting such a study in the field of French language teaching to review current approaches and assess their alignment with learners’ brain learning mechanisms is necessary. This study, falls into the category of brain-based researches and the field of Mind, Brain and Education, aiming to evaluate the effectiveness of brain-based teaching and learning strategies on the progress of Iranian adult learners of French as a foreign language. The data of this study have been collected through questionnaires, using a qualitative-quantitive approach with the assistance of Likert scale. The statistical population includes 200 adult French learners at various language proficiency levels and 55 French language teachers in different cities In Iran. 49 teachers and 127 students filled randomly separate questionnaires focusing on Brain-Based Strategies. The validity and reliability of the questionnaires were examined by Pearson correlation coefficient, and Cronbach's alpha, and the research data were analyzed descriptively and inferentially using the Chi square test. The results indicate that, from the perspective of both teachers and learners, the usage of brain-based teaching strategies impacts significantly and positively the progress of adult French learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning and Education
  • Brain-Based Strategy
  • French
  • Adult Learners
  • Iran
CAPTCHA Image